– Nie udawajmy i nie oszukujmy, że nie rozmawiamy sami ze sobą – powiedziała wykładowczyni pani  KLAUDIA PIOTROWSKA – każdy ma coś sobie do powiedzenia ,czasem ,,do słuchu” , czasem coś miłego, ważne jest jednak to, aby w obu przypadkach siebie lubić ,  akceptować, traktować z szacunkiem i nie zapominać o asertywności.  Dajemy tym samym jasny przekaz  jak chcemy być traktowani przez innych.

Nie doszukujmy się podtekstów gdzie ich nie ma, nie mówmy o sobie źle, bądźmy świadomi kiedy w naszych myślach pojawiają się oceny, panujmy wówczas nad emocjami i wypowiedziami,  nauczmy się odróżniania  faktów od ocen. Dla naszego dobra i spokoju rozmówcy przestańmy używać zwrotów ZAWSZE i NIGDY!

Pamiętaj, że JESTEŚ ODPOWIEDZIALNY za to co mówisz, ale już nie masz wpływu na to JAK KTOŚ  TO ODBIERZE , bo powiedziane nie znaczy usłyszane, usłyszane nie znaczy zrozumiane, zrozumiane nie znaczy zaakceptowane.

Ważne, aby dostosować swój sposób myślenia do rozmówcy. Komunikację ułatwi szczerość, uczciwość, aktywne słuchanie, okazywanie empatii , zaproponowanie rozwiązań i dotrzymywanie  obietnic, a także wyciąganie wniosków z uwag, które nasunęły się w trakcie rozmowy.

Pani Klaudia podała super receptę na bezkonfliktowe zwrócenie komuś uwagi  – zacznij od pozytywu –  powiedziała –  przejdź do negatywu i potem znowu daj pozytywny przekaz – spróbuj tej metody zwanej ,,kanapką ‘’, ona naprawdę  działa.

Pamiętaj, że nie da się drugi raz zrobić pierwszego wrażenia! Pamiętaj także, że nie ma dwóch takich samych osób na świecie, każdy jest wyjątkowy. Porównywanie się z kimkolwiek mija się z celem! Podejdźmy  filozoficznie do swoich przeżyć, nie żałujmy niczego, wszystko jest po coś, traktujmy  to jako nauczkę lub kolejne doświadczenie!

Dziękujemy pani Klaudii Piotrowskiej za mądre słowa, konkretne przykłady, wiele życiowych podpowiedzi pomocnych w kontaktach z otoczeniem. Teraz to tylko od nas zależy jak się ułożą nasze bieżące i przyszłe relacje z otoczeniem.

Maria Prymakowska – Paluch